Termenul de spam a fost utilizat pentru prima dată în S.U.A. ca o prescurtare pentru non – Solicited Pornography and Marketing Acted. În cea mai recentă definitie dată termenului, spamul desemnează “trimiterea masivă si uneori repetată a mesajelor electronice nesolicitate, către persoane cu care expeditorul nu a avut niciodată contact si a căror adresă electronică a fost obtinută pe căi ilegale.
Spammerul – cel care trimite mesajele nesolicitate – are nevoie de o listă de adrese e-mail pentru a-si trimite mesajele. Acestea pot fi obtinute în mod legal sau ilegal.
Se consideră că o adresă este obtinută în mod ilicit atunci când spammerul foloseste diferite motoare de căutare pentru a găsi pe Internet adrese valide sau când, apelând la programe speciale, spammerul utilizează diverse combinatii pentru a obtine posibile adrese.
Care este scopul căutării acestor adrese e-mail? Spammerul, care poate fi o persoană fizică sau juridică, trimite către aceste adrese, în interes propriu sau în schimbul unei sume de bani, în folosul altei persoane, e-mailuri cu informatii publicitare, de natură comercială sau pornografică, pentru a determina destinatarul să achizitioneze diferite produse sau servicii.
Cine sunt de fapt spammerii?
Distingem cinci categorii:
– vânzătorii unor produse sau servicii (dintre care unele sunt ilicite): viagra, jocuri piramidale pe bani, tigări etc;
– vânzătorii de produse informatice la pret preferential, dar cu licentă ilegală, cel mai probabil piratată;
– persoanele care practică un tip de spam în crestere, constând în vânzarea unor produse de lux (călătorii, servicii hoteliere etc);
– cei care, prin manopere frauduloase, urmăresc să obtină datele bancare ale utilizatorilor naivi;
– persoanele care testează posibile adrese e-mail, pentru a le verifica valabilitatea, pentru ca ulterior să le vândă altor spammeri din categoriile mentionate.